Selasa, 19 September 2017


MEMBONGKAR KESESATAN WAHABBI!!

DISCLAIMER!!: Artikel ini bukan untuk pentaksub, bukan untuk pegangan. sebaliknya sebagai bacaan untuk membawa minda berfikir dan meneliti. Bukan menjatuhkan hukum!!Artikel ini dikarang atas sebab ingin menjernihkan masyarakat kita tentang Wahabbi. Sejak akhir-akhir ini masyarakat kita khasnya digegarkan dengan suatu istilah yang sangat menakutkan dan seringkali dikait rapat dengan Terrorist. Artikel ini hanya untuk pembacaan dan sumbernya adalah sangat terhad. Semoga bermanfaat.

PENGENALAN
Jika kita mencari apakah itu Wahabbi?. Kita akan menjumpai 3 individu yang saing berkait rapat dengan gelaran ini. Berikut adalah senarai Individu yang ditemui berserta sejarah ringkas mereka:

 Abdul Wahhab bin Abdul Rahman bin Rustum al-Ibadi al-Khariji 
(788-824 M)/(171-208 H)

Al-Wahhabiyah( di ambil bersempena nama beliau Wahhab)merupakan firqah serpihan daripada Ibadhiyah khawarij yang timbul pada abad ke 2 (dua) Hijrah. Beliau wafat tahun 208 H. Wahabi ini merupakan kelompok yang sangat ekstrim kepada Ahlus Sunnah,dan sangat jauh dari Islam.




Gerakan Ibhadiyah tiba di Utara Afrika pada tahun 719 Masihi (100 H) sejak bermulanya penyebaran firqah mazhab Ibhadiyah Khawarij oleh Ulama mereka iaitu Salma Ibn Sa'ad yang berasal dari Basra ke Kairouan pada awal sebelum abad ke 2 (DUA) Hijrah. Pada tahun 740 Masehi iaitu bersamaan dengan 122 H, gerakan mazhab ini telah berjaya menanam doktorin aliran mereka kepada majoriti suku Berber-Huwara di sekitar Tripoli, kawasan pergunungan Nafusa, dan Zenata di dalam kawasan barat Tripolitania.




Pada tahun 757 Masehi (140 H), Sekumpulan Ulama yang terdiri daripada 4 orang ulama Basra termasuk Abdul Rahman bin Rustum (Ayah kepada Abdul Wahhab) mengisytiharkan Kekhalifahan Ibhadiyah dan memulakan kempen pemberontakan yang dipimpin oleh Abu l-Khattab Abdul-A'la ibn as-Samh. Pada tahun 761 Masehi (143 Hijrah), Abu l-Khattab Abdul-A'la ibn as-Samh telah terbunuh dalam perperangan setelah Khalifah Dinasti Abbasiyah menghantar Muhammad ibn al-Ash'ath al-Khuza'i untuk menghapuskan gerakan pemberontakan tersebut. 


Setelah kegagalan pada kempen pertama tersebut, mereka menyusun strategi kedua pada tahun 768 Masehi (151 Hijrah) dalam misi mereka dengan melantik Abu l-Hatim al-Malzuzi sebagai ketua. sebaliknya kempen kedua ini juga menuju kegagalan setelah Abu l-Hatim al-Malzuzi terbunuh dalam perang pemberontakan tersebut pada tahun 772 Masehi (155 Hijrah).


Pada tahun 777 Masehi (161 H), Abdul Wahhab, iaitu anak kepada Abdul Rahman bin Rustum mengalihkan pusat kuasa ke Algeria dan mendirikan sebuah Dinasti yang dinamakan Disnasti Rustum.





Dinasti Rustum




Wallahu Ta'ala A'lam...




(Bahagian 1)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MEMBONGKAR KESESATAN WAHABBI!! DISCLAIMER : Artikel ini bukan untuk pentaksub, bukan untuk berbalah, ia hanya untuk bacaan sahaja. Hany...