Rabu, 20 September 2017


MEMBONGKAR KESESATAN WAHABBI!!

DISCLAIMER : Artikel ini bukan untuk pentaksub, bukan untuk berbalah, ia hanya untuk bacaan sahaja. Hanya sebagai penambah pengetahuan untuk membuka minda dan bukan menjatuhkan hukum!!..Maklumat diperolehi sangat terhad. Semoga bermanfaat.

Bagi menyambung artikel sebelum ini mengenai mengenal siapakah wahabbi yang sebernarnya, kita akan beralih ke individu/personaliti ke-dua dalam bab ini.



Abdullah bin Wahb ar-Rasibi al-Khariji

Abdullah bin Wahb ar-Rasibi al-Khariji merupakan individu yang mengetuai kelompok Khawarij (Al-Wahbiyyah) yang terlibat dalam pertempuran Nahrawan. Pertempuran ini berlaku di antara Ali Bin Abi Talib r.a (Khalifah ar-Rasyidin ke -4) menentang Khawarij.


Kaum Khawarij yang pada awalnya memaksa Ali r.a untuk menerima perjanjian dengan Muawiyah ternyata merasa tidak puas dengan keadaan setelah perjanjian itu digubal. Maka mereka memutuskan untuk berperang melawan Ali Bin Abi Talib r.a. Ali Bin Abi Talib r.a yang sebelumnya merancang menyerang Muawiyah di Damsyik, terpaksa membatalkan niatnya dan berperang melawan Khawarij pada pertempuran Nahrawan.

Khawarij merupakan bentuk yang berbeza dari Sunni dan Syi’ah. Gerakan ini bermula sejak zaman Khalifah Uthman bin Affan r.a dibunuh, dan kaum Muslimin kemudian mengangkat Ali bin Abi Talib r.a sebagai khalifah. Ketika itu, kaum Muslimin mengalami kekosongan kepemimpinan selama beberapa hari.

Setelah Uthman bin Affan r.a dibunuh oleh orang-orang yang membencinya, kaum muslimin mengangkat Ali bin Abi Talib r.a sebagai khalifah, setelah beberapa hari kaum muslimin hidup tanpa seorang khalifah. Khabar kematian Uthman kemudian terdengar oleh Mu'awiyyah Bin Abi Sufyan, yang mana dia masih memiliki hubungan kekeluargaan dengan Uthman bin Affan r.a.


Sesuai dengan syariat Islam, Mu'awiyyah berhak menuntut balas atas kematian Uthman. Mendengar berita ini, orang-orang Khawarij pun ketakutan, kemudian menyusup ke pasukan Ali bin Abi Thalib. Mu'awiyyah berpendapat bahawa semua orang yang terlibat dalam pembunuhan Uthman harus dibunuh, sedangkan Ali berpendapat yang dibunuh hanya yang membunuh Uthman saja kerana tidak semua yang terlibat pembunuhan diketahui identitinya.

Akhirnya terjadilah perang siffin karena perbedaan dua pendapat tadi. Kemudian masing-masing pihak mengirim utusan untuk berunding, dan terjadilah perdamaian antara kedua belah pihak. Melihat hal ini, orang-orang khawarij pun menunjukkan jati diri mereka dengan keluar dari pasukan Ali bin Abi Talib r.a. Mereka (Khawarij) merancang untuk membunuh Mu'awiyyah bin Abi Sufyan dan Ali bin Abi Thalib, tetapi hanya berjaya membunuh Ali bin Abi Talib r.a.



(Bahagian 2)

Wallahu Ta'ala A'lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MEMBONGKAR KESESATAN WAHABBI!! DISCLAIMER : Artikel ini bukan untuk pentaksub, bukan untuk berbalah, ia hanya untuk bacaan sahaja. Hany...